A tanév tantárgyi célja:
A rendszeres testmozgás életformává válásának segítése, a mozgás örömének megtapasztalása, önmagukhoz képest fejlődjenek tanulóink minden területen (az általános teherbíró képesség, sportági technikák elsajátítása, együttműködési és játékkészség).
Sportszerű játék és küzdelem megtanulása, fair play elvének érvényesítése.
Fejlesztendő képességek:
A tanulók alapvető fizikai (erő, gyorsaság, állóképesség), illetve koordinációs (mozgásügyesség, egyensúlyozás, összetett mozgásfeladat megoldások) képességeinek fejlesztése.
Tananyag:
Labdajátékok
Kézilabda: labdavezetésből kapura lövés talajról és felugrással. Támadás hatos fal ellen. Játék a legfontosabb szabályok ismeretében.
Labdarúgás: labdavezetés irányváltoztatásokkal. Kényszerítő átadások. Szerelések, cselezések. Kispályás játék.
Kosárlabda: páros lefutások. Játék 2:1, 3:2 ellen. Zóna védekezés. Játék a legfontosabb szabályok ismeretében.
Röplabda: játék 2:2, 3:3 és 4:4 ellen. Támadás előkészítés. Játék könnyített szabályokkal.
Atlétika
Futás: gyors, fokozó, iram és állóképességi futások, rajtgyakorlatok.
Ugrások: magasugrás választott technikával. Távolugrás guggoló technikával.
Dobások: súlylökés medicinlabdával.
Torna: talajgyakorlat összeállítása és bemutatása szabadon választott elemekből (min. 7 elem).
Szekrényugrás: guggoló átugrás. Felguggolás, leterpesztés.
Gyűrű (fiúknak): alaplendület, lefüggés, lebegőfüggés, homorított leugrás.
Önvédelmi és küzdősportok – páros és csoportos játékok, grundbirkózás
Értékelt tevékenységek:
Atlétika:
- térdelőrajt bemutatása
- távolugrás guggoló technikával – felmérés és technika
- magasugrás átlépő technikával – felmérés és technika
Torna:
- tornaelemek (gurulóátfordulások terpeszállásból terpeszállásba, fellendülés fejállásba és kézállásba, majd gurulás előre, kézen átfordulás oldalra) bemutatása
Labdarúgás:
- labdavezetés irányváltoztatással
- kényszerítő átadások
Kosárlabda:
- fektetett dobás bemutatása
- kétkezes mellső átadások futás közben
Kézilabda:
- kapura lövés álló helyből
- egykezes felső átadás mozgás közben
Röplabda:
- kosárérintés és alkarérintés folyamatosan a háló felett
- alsó vagy felső nyitás bemutatása
Legalább negyedévenként értékeljük a diák órai munkáját.
A tanév meghatározott időszakában teljesíteni kell a minden iskolában bevezetésre kerülő NETFIT fittség mérési rendszer tesztjeit:
- Testtömeg mérése – testtömeg-index (BMI)
- Testmagasság mérése
- Testzsír százalék-mérése
- Állóképességi ingafutás teszt (20 méter vagy 15 méter) – aerob kapacitás mérése
- Ütemezett hasizom teszt – has izomzat ereje és erő-állóképessége
- Törzsemelés teszt – törzsfeszítő izmok ereje és nyújthatósága
- Ütemezett fekvőtámasz teszt – felsőtest izomereje
- Kézi szorítóerő mérése – kéz maximális szorító ereje
- Helyből távolugrás teszt – alsó végtag robbanékony ereje
- Hajlékonysági teszt – térdhajlítóizmok nyújthatósága, csípőízületi mozgásterjedelem mérése.
Az eredményes teljesítéshez szükséges jellemző tanulói tevékenység: a tanuló képességeinek megfelelő színvonalú órai aktív, pontos és fegyelmezett munkavégzés.
A tananyag mennyiségének megválasztásánál figyelembe vesszük a csoport, a tanuló érdeklődését, tehetségét, de fontosnak tartjuk a sokoldalú saját mozgásélmény megszerzését is.
Az értékelés formái:
- százalékos értékelés: órai munka negyedévenként, a térdelőrajt, a magasugrás, a távolugrás, a labdajátékok (az osztály érdeklődésétől függően minimum 2 labdajátékban) kijelölt gyakorlatai és a tornaelemek (minimálisan 3 elem) bemutatásának értékelése.
- teljesítendő követelmény: a NETFIT fittségi mérési rendszer tesztjeinek teljesítése.
A mérés nem teljesítéséért elégtelen osztályzatot adunk felmérésenként.
- szöveges értékelés: félévenként.