A tanév tantárgyi célja:
A rendszeres testmozgás életformává válásának segítése, a mozgás örömének megtapasztalása, önmagukhoz képest fejlődjenek tanulóink minden területen (az általános teherbíró képesség, sportági technikák elsajátítása, együttműködési és játékkészség).
Sportszerű játék és küzdelem megtanulása, fair play elvének érvényesítése.
Fejlesztendő képességek:
A tanulók alapvető fizikai (erő, gyorsaság, állóképesség), illetve koordinációs (mozgásügyesség, egyensúlyozás, összetett mozgásfeladat megoldások) képességeinek fejlesztése.
Tananyag:
Labdajátékok
Kézilabda: átadások és átvételek mozgás közben. Kapura lövés helyből és mozgásból. A kapus játéka. A védelem fellazítása adogatással.
Labdarúgás: álló és mozgó labda rúgása, megállítása. Fejelés helyben és mozgás közben.
Kapura lövések. Ötletjáték.
Kosárlabda: egy- és kétkezes átadások. Átvett labdával fektetett dobás mindkét oldalról.
Emberfogásos védekezés. Ötletjáték.
Röplabda: a labda továbbítása elfordulással alkar-és kosárérintéssel. Játékelemek gyakorlása csökkentett játéktéren (2:2, 3:3) elleni játék. Játék könnyített szabályokkal
Atlétika
Futások: fokozó és vágtafutások. Iramfutások. Váltófutás.
Ugrások: távolugrás guggoló technikával. Magasugrás választott technikával.
Torna:
Talaj: emelés fejállásba, gurulás előre. Kézállás, gurulás előre.
Szekrényugrás: guggoló átugrás.
Gyűrű (fiúk): eddig tanult elemek gyakorlása, leterpesztés.
- tornaelemek (gurulóátfordulások terpeszállásból terpeszállásba, fellendülés vagy emelés fejállásba és kézállásba, majd gurulás előre, kézen átfordulás oldalra) bemutatása
Értékelt tevékenységek:
Atlétika:
- távolugrás guggoló technikával – felmérés és technika
- magasugrás átlépő technikával – felmérés és technika
Labdarúgás:
- mozgó labda rúgása
- fejelés bemutatása
Kosárlabda:
- átvett labdával fektetett dobás bemutatása
- egy – és kétkezes átadások futás közben
Kézilabda:
- kapura lövés mozgásból
- átadások és átvételek mozgás közben
Röplabda:
- kosárérintés és alkarérintés elfordulással
- felső nyitás bemutatása
Legalább negyedévenként értékeljük a diák órai munkáját.
A tanév meghatározott időszakában teljesíteni kell a minden iskolában bevezetésre kerülő NETFIT fittség mérési rendszer tesztjeit:
- Testtömeg mérése – testtömeg-index (BMI)
- Testmagasság mérése
- Testzsír százalék-mérése
- Állóképességi ingafutás teszt (20 méter vagy 15 méter) – aerob kapacitás mérése
- Ütemezett hasizom teszt – has izomzat ereje és erő-állóképessége
- Törzsemelés teszt – törzsfeszítő izmok ereje és nyújthatósága
- Ütemezett fekvőtámasz teszt – felsőtest izomereje
- Kézi szorítóerő mérése – kéz maximális szorító ereje
- Helyből távolugrás teszt – alsó végtag robbanékony ereje
- Hajlékonysági teszt – térdhajlítóizmok nyújthatósága, csípőízületi mozgásterjedelem mérése.
Az eredményes teljesítéshez szükséges jellemző tanulói tevékenység: a tanuló képességeinek megfelelő színvonalú órai aktív, pontos és fegyelmezett munkavégzés.
A tananyag mennyiségének megválasztásánál figyelembe vesszük a csoport, a tanuló érdeklődését, tehetségét, de fontosnak tartjuk a sokoldalú saját mozgásélmény megszerzését is.
Az értékelés formái:
- osztályzat: órai munka negyedévenként, a magasugrás, a távolugrás, a labdajátékok (az osztály érdeklődésétől függően minimum 2 labdajátékban) kijelölt gyakorlatai és a tornaelemek (minimálisan 3 elem) bemutatásának értékelése.
- teljesítendő követelmény: a NETFIT fittségi mérési rendszer tesztjeinek teljesítése.
A mérés nem teljesítéséért elégtelen osztályzatot adunk felmérésenként.
- szöveges értékelés: félévenként.