A tanév tantárgyi céljai:
Heti óraszám: 7 óra
1. Tantárgyi célok:
az önkifejezés formáinak elsajátítása és használata
az olvasás-írás készség fejlesztése
a kreatív írás
megalapozása
az olvasás információ- és örömszerző szerepének megtapasztalása
nyitott, érdeklődő alapállás
az irodalmi művek befogadásánál
2. Tantárgyi program (tananyag):
ismeretek az anyanyelvről
az írott nagybetűk megtanulása, személy és állatnevek helyesírása
ismeretek a
mondatról, egyszerű mondatok írása (írásban: kezdőbetű, mondatvégi írásjel, szóban: hanglejtés, hangsúly)
a
mondatfajták felismerése, megnevezése a beszélő szándéka szerint: kijelentő, óhajtó, kérdő, felkiáltó,
felszólító
mondatokra tagolás, mondatbefejezések
mondatátalakítások: - állítás-tiltás, kijelentőből
felszólító, felszólítóból kijelentő, kijelentőből óhajtó
mondatok helyesírásának gyakorlása
tagolás:
szöveg-mondat-szó
az ábécé, betűrend
magánhangzók és mássalhangzók megkülönböztetése, hangok
időtartamának a megkülönböztetése és jelölése
szótagolás és elválasztás
összetett szavak
elválasztása
szóvégi ó, ő
ul, ül, ít a szavakban
a kiejtéstől eltérő helyesírású szavak: nj,
dj, tj, lj, dt, ts a szavakban
j-ly
szótő és toldalék (leválasztás)
toldalékolás kérdőszó alapján
(Kivel? Mivel? Hol? Hová?)
mesék: magyar népmesék, népek eredet és állatmeséi
gyermekirodalom: az év során
választott szemelvények, saját olvasmányok, projektekhez kapcsolódó
ismeretterjesztő szövegek: állatokról szóló
leírások, napi aktualitások, hírek (sport, felfedezések, rekordok) redukált
szövegváltozatai
versek
memoriterek:
- 5 találós kérdés, 6 szólás vagy közmondás, 2 népi
játék szöveggel
- József Attila: Altató
- Petőfi Sándor: Itt van az ősz, itt van újra…
- Petőfi Sándor: Nemzeti dal 1-3.
- Weöres Sándor: Déli felhők
- Drámajátékok, gyermekdarabok tanulása, eljátszása
3. Az eredményes teljesítéshez szükséges jellemző tanulói tevékenységek:
a különböző munkaformákban való aktív részvétel: önálló, páros és csoportmunka, kooperatív
csoportok
véleménynyilvánítás, élmények szóbeli kifejezése
gyűjtőmunka, memoriter, ellenőrzés,
önellenőrzés
írás: másolás, tollbamondás, emlékezetből írás, kreatív írás (néhány mondat)
olvasás:
utasítások, rövid információk olvasása, értelmezése, irodalmi és ismeretterjesztő szövegek olvasása, párbeszédek,
hangjátékok, önálló ismeretszerzés
4. Értékelés:
Negyedévenként felmérő anyanyelvből, írásból (másolás, tollbamondás) és olvasásból (tempó és
szövegértés)
egy-egy témakör lezárásánál tudáspróba (pl. mondatfajták, írott nagybetűk)
folyamatos szóbeli
értékelés
írásbeli/ön/értékelés félévkor és tanév végén
Tankönyvek:
Romankovics tankönyvcsalád
RO–021 MÁSODIKOS OLVASÓKÖNYV
1
RO–022 MUNKALAPOK az olvasókönyvhöz
MOZAIK KIADÓ Nyelvtan tankönyv Első
félév,
MOZAIK KIADÓ Nyelvtan tankönyv Második félév