A héber nyelv tanításában alapvető szempont, hogy a nyelvvel, mint kommunikációs eszközzel ismerkedjenek a tanulók. Fontos, hogy a tanulók képesek legyenek gondolataikat, érzéseiket, javaslataikat, véleményüket kulturált formában héber nyelven is kifejezni. A nyelvtanítás során kezdettől fogva nagy hangsúlyt kap a négy alapkészség (beszéd, hallás utáni szövegértés, olvasás, írás) tanítása és elmélyítése. A tantárgy jellegéből adódóan a tanórákon nagy szerepet kap a páros munka, ezzel is több lehetőséget teremtve az egyidejű interakciókra. A héber nyelvtanítás kimeneti célja a használható és önállóan továbbfejleszthető nyelvtudás, illetve a középszintű érettségi vizsgára való felkészülés. A differenciált tanítás eredményeként lehetőség nyílik a középfokú akkreditált nyelvvizsgára való felkészülésre is. További hagyományteremtő programok keretében a tanulók betekintést kapnak a héber nyelvű kultúrába. A nyelv tanulásának szerves része a rendszeres házi feladat és a folyamatos értékelés. Az évfolyamokra lebontott információk az elektronikus naplóban olvashatók. Nagy hangsúlyt fektetünk a diákok héber nyelvi kommunikációs fejlesztésére, ezért minden évfolyamon anyanyelvi tanárt is biztosít az Iskola.
A tanév tantárgyi célja:
A középfokú akkreditált nyelvvizsgára/emelt szintű érettségire való felkészülés.
Fejlesztendő képességek:
- Hallott és olvasott szöveg értése
- Szövegalkotás szóban és írásban
- Kommunikációs képesség
- Poblémamegoldó készség
Tananyag
Témakörök, szókincs:
- Az egyén
- Társas kapcsolatok
- Család
- Lakás/lakóhely
- Utazás/közlekedés
- Vásárlás/üzletek
- Kommunikáció/kapcsolattartás
- Szolgáltatások
- Kultúra/szórakozás
- Idő/időjárás
- Egészség/betegségek
- Sport
- Média
- Hobbi
- Tanulás/munka
- Az Európai Unió
- Országismeret - A forrás- és a célnyelvi ország
- Közélet
- Környezetvédelem
- Aktuális témák/események
Nyelvtani szerkezetek:
1. Szintaxis
• alá- és mellérendelő összetett mondatok, sajátos jelentéstartalmú alárendelések
• bővített igeneves szerkezetek
• mondatszerkezetek átalakítása (pl. mondatrész –– tagmondat)
• bonyolultan összetett jelentéstartalmak kifejezése
• szórendi árnyalatok érzékelése; helyesen alkalmazott mondat- és szövegfonetikai (prozódiai) eszközök
• az “B2” szintű mondattan megszilárdítása
2. Morfológia
• valamennyi esetrag
• valamennyi igemód és -idő
• rendhagyó névszói és igei paradigmák
• biztonságos eligazodás a tőváltozatok és toldalékkapcsolódások hangtani kérdéseiben (hangrendi illeszkedés, hasonulásos jelenségek)
• a toldalékok (képző, jel, rag) funkciói
• határozói igenév
• passzív jelentéstartalmak kifejezése
• az “B2” szintű alaktan áttekintése
Az eredményes teljesítéshez (felsőfokú nyelvvizsga megszerzése) szükséges jellemző tanulói tevékenységek:
Együttműködő, aktív részvétel az órákon
A házi feladat rendszeres elkészítése, szótárfüzet rendszeres vezetése
Az adott tanagyagban, illetve a négy alapkészséghez kapcsolódó különböző, tankönyvben előforduló feladattípusokban való jártasság:
1.új szavak folyamatos tanulása, írásbeli alakjuk, nyelvtani kategóriájuk és szóbeli kiejtésük pontos ismerete
2.új nyelvtani szerkezetek folyamatos tanulása és ismerete írásban és szóban
3.olvasott és hallott szövegek megértése, tartalmuk visszaadása szóbeli kommunikációban
4.íráskészség-feladatok elkészítése (mondatok, párbeszédek, fogalmazások)
5.fordítási gyakorlatok elkészítése
A számonkérés, értékelés rendszeressége, hogyanja, szempontjai:
A fent leírt tevékenységekre folyamatosan kapnak a tanulók visszajelzést és részértékelést, ún. kisjegyek formájában. Minden hónap végén e kisjegyeket összesítve (átlagolva) kapnak a tanulók értékelést osztályzattal (nagyjegy). Ezen jegyek alapján kapnak a tanulók félévkor és évvégén jegyet és szóbeli értékelést.
Tankönyvek, források:
- Chayat-Israeli-Kobliner: Ivrit min haHatchala I-II; Academon
- Yanshuf izraeli hetilap bevándorlóknak (hetilap könnyített héber nyelven)
- Izraeli kulturális alkotások (film, irodalom, zene etc.)