TÉMÁK |
VIZSGASZINTEK |
|
Középszint |
Emelt szint
|
|
|
|
|
|
|
|
A) KOMPETENCIÁK
|
|
|
|
|
|
1. Források használata és értékelése
|
|
|
|
|
1.1 Történelmi forrásokból (tárgyi, írásos stb.) információk gyűjtése, következtetések megfogalmazása
|
Tudjon válaszolni a forrás tartalmára vonatkozó egyszerű kérdésekre. Tudja értelmezni a magyar és az egyetemes történelem fontosabb szöveges forrásait, és megadott szempontok szerint tudjon a forrás alapján egyszerű következtetéseket megfogalmazni. Legyen képes dokumentumokból, megadott szempontok alapján korabeli társadalmi és politikai viszonyokra vonatkozó állításokat megfogalmazni. Megadott szempontok alapján tudjon információkat gyűjteni a forrásból, és tudja az információkat saját korábbi ismereteivel összevetni, az eltéréseket megfogalmazni és indokolni.
|
Az írásos forrásokat tudja műfajuk alapján csoportosítani, műfajukat meghatározni, a műfajok jellemzőit megadott dokumentumok alapján kimutatni. Legyen képes annak megállapítására, hogy az adott forrásban megfogalmazott vélemény vagy állítás, kijelentés mennyire tipikus a korabeli viszonyok (magatartás, vélemények, szándékok stb.) szempontjából. Legyen képes a forrás szerzőjének szándékára, álláspontjára utaló megállapításokat tenni és azokat a forrás és saját ismeretei alapján indokolni.
|
1.2 Különböző típusú forrásokból származó információk összevetése
|
Tudjon különbséget tenni a múltban lezajlott események egymástól eltérő tartalmú leírásai között. Legyen képes megállapítani két azonos tárgyú történelmi forrás közti tartalmi és formai különbségeket, és tudjon egyszerű feltételezéseket megfogalmazni a két forrás közti különbség(ek) okáról. Legyen képes másodlagos és elsődleges források tartalmi összehasonlítására, a megegyezések és eltérések megállapítására.
|
Legyen képes különböző típusú források és saját ismeretei összevetésével egy témáról összefoglaló ismertetést írni. Tudja rekonstruálni és bemutatni az álláspontok és cselekedetek mögött meghúzódó szándékokat korabeli források (pl. újságcikkek, emlékiratok, beszédek, naplók) segítségével. Legyen képes bemutatni, hogy a vizsgált forrásban miként tükröződik a szerző személyes helyzete.
|
1.3 Képi források (pl. fényképek, karikatúrák, plakátok) megadott szempont szerinti értelmezése
|
Legyen képes képi források leírására. Legyen képes a képi forrásokat a nagy történelmi korszakok, korstílusok szerint csoportosítani. Tudjon megadott vagy saját maga által kiválasztott képzőművészeti alkotásokat felhasználni egy-egy történelmi korszak sajátosságainak bemutatásához.
|
Legyen képes karikatúrák vagy szimbolikus ábrázolások alapján a szerző álláspontját bemutatni. Legyen képes a képi forrásból merített információkat saját ismereteivel összevetni, az eltéréseket megfogalmazni és indokolni.
|
1.4 A történelmi térképek felhasználása ismeretszerzéshez
|
Tudjon egy történelmi eseménysort, folyamatot történelmi térkép vagy térképvázlat segítségével kérdések alapján vagy önállóan bemutatni. Különböző térképek összehasonlításával tudjon változásokat vagy folyamatokat (pl. etnikai, településszerkezeti) bemutatni. Ismerje fel a térképes ábrázolás néhány sajátosságát és azok szerepét (színek, perspektíva).
|
Legyen képes politika-földrajzi következtetések megfogalmazására történelmi térképek alapján.
|
1.5 Információk gyűjtése és következtetések levonása egyszerű statisztikai táblázatokból, diagramokból, grafikonokból, kronológiákból
|
Tudjon statisztikai táblázatok, diagramok, grafikonok, kronológiák, sematikus ábrák tartalmára vonatkozó állításokat megfogalmazni, következtetéseket levonni, egyszerű, rövid kifejtést igénylő kérdésekre válaszolni.
|
Legyen képes statisztikai adatsorok, grafikonok, diagramok, sematikus ábrák, magyarázó ábrák alapján szöveges elemzést készíteni. Legyen képes történelmi folyamatokról sematikus ábrát készíteni. Legyen képes szöveges forrás, adatsor alapján diagramot, grafikont, sematikus ábrát készíteni.
|
1.6 A tények és feltételezések megkülönböztetése
|
Legyen képes tényekre és féltételezésekre példát hozni - megadott szempontok alapján - egyszerűbb forrásokból és ismeretterjesztő szövegekből.
|
Legyen képes forrásokban és ismeretterjesztő szövegekben megjelenő tények és feltételezések önálló megkülönböztetésére. Tudja indokolni ezzel kapcsolatos állításait.
|
1.7 Társadalmi viszonyok, kormányzati struktúrák vázlatos ábrázolása
|
|
Legyen képes a tartalmi követelményekben szereplő témákhoz kapcsolódó szemléltető ábrák kiegészítésére. Legyen képes megadott kulcsszavak segítségével társadalmi vagy kormányzati struktúrát önállóan ábrázolni.
|
1.8 Annak bemutatása, hogy a vizsgált forrásban miként tükröződik a szerző személyes helyzete
|
|
Legyen képes megállapítani, hogy a szerző az idézett dokumentum megírásakor a rendelkezésre álló (mellékelt) források közül melyiket használhatta.
|
1.9 A részletek iránti érzékenység a források feldolgozása és elemzése során
|
|
Legyen képes a forrás elemzése és értelmezése során megnevezni a történelmi háttérre utaló tartalmi elemeket, műfaji, nyelvi sajátosságokat.
|
1.10 Néhány konkrét példán keresztül annak értelmezése, hogy egyes történelmi események és személyek megítélése a különböző történelmi korokban eltérő lehet
|
|
Legyen képes megadott források alapján kifejteni, hogy azok hogyan tükrözik a bemutatott személy vagy esemény megítélését. Legyen képes a többféle megítélés közötti különbségeket, valamint azok lehetséges okaira vonatkozó feltételezéseket megfogalmazni.
|
1.11 Érvekkel alátámasztott vélemény kialakítása az ellentmondásosan értékelhető eseményekről és személyekről
|
|
Legyen képes érvekkel alátámasztott vélemények bemutatására az ellentmondásosan értékelhető eseményekről és személyekről.
|
|
|
|
|
2. A szaknyelv alkalmazása
|
|
|
|
|
2.1 Történelmi fogalmak azonosítása, helyes használata
|
Legyen képes a fontosabb történelmi fogalmakat meghatározás alapján felismerni. Legyen képes az egy témához vagy korhoz kapcsolható fogalmakat kiválasztani, rendszerezni, használni.
|
Legyen képes a történelmi szakszókincset használni. Forrás alapján legyen képes történelmi fogalmak meghatározására.
|
2.2 A történelmi fogalmak jelentésváltozásainak ismerete
|
|
Tudja, hogy bizonyos fogalmak a különböző történelmi korokban eltérő jelentéssel bírtak. Legyen képes e különböző jelentéseket értelmezni.
|
|
|
|
|
3. Tájékozódás térben és időben
|
|
|
|
|
3.1 Történelmi helyszínek azonosítása különböző térképeken
|
Legyen képes a fontosabb történelmi topográfiai neveket a vaktérképen bejelölt pontokhoz vagy területekhez kapcsolni. Atlasz segítségével legyen képes megadott szempontok szerint ismeretek gyűjtésére.
|
Legyen képes a fontosabb, vaktérképen bejelölt, adott témához kapcsolódó történelmi helyszíneket megnevezni.
|
3.2 A földrajzi környezet szerepe az egyes történelmi kultúrák és államok kialakulásában
|
Tudjon példákat felsorolni arra, hogy a földrajzi környezet hatással volt az egyes történelmi kultúrák és államok kialakulására.
|
Tudjon feltételezéseket megfogalmazni és azokat indokolni a földrajzi környezetnek az egyes civilizációk kialakulásában játszott szerepéről.
|
3.3 A történelmi fejlődés során kialakult régiók bemutatása térképeken
|
Történelmi térképvázlat alapján tudja megnevezni, vagy felsorolt nevekhez hozzárendelni az adott kor történelmi régióit.
|
Történelmi térképvázlat és más segédlet (forrás, kulcsszavak, szempontok) alapján legyen képes jellemezni a korszak történelmi régióit.
|
3.4 Egyszerű történelmi térképvázlatok készítése
|
Tudjon egyszerű történelmi térképvázlatot készíteni vaktérkép segítségével.
|
Tudjon történelmi térképvázlatot készíteni vaktérkép és más források alapján történelmi jelenségek és eseménysorok bemutatására.
|
3.5 A történelmi tér változásainak ismerete
|
|
Legyen képes a történelmi régiók, államok határainak változását indokolni. Legyen képes értelmezni és összehasonlítani az ugyanazon régiót, államalakulatot vagy népet bemutató különböző térképeket és térképvázlatokat.
|
3.6 Konkrét történelmi események térben és időben való elhelyezése
|
Legyen képes a fontos történelmi eseményeket sorrendbe állítani, évszámokkal, nevekkel és helyekkel összekapcsolni. Legyen képes megadott segítséggel (térképvázlat, kronológiai tábla, forrás) konkrét eseménysorokat bemutatni.
|
Legyen képes önállóan konkrét eseménysorokat bemutatni. Legyen képes eseményhez vagy eseménysorhoz kapcsolódó adatokat táblázatba rendezni.
|
3.7 A nagy történelmi korok és a kisebb korszakok elnevezésének és sorrendjének, valamint legfontosabb jellemzőinek ismerete
|
Tudja a nagy történelmi korokat és a kisebb korszakokat megnevezni. Tudja a nagy történelmi korok és a kisebb korszakok sorrendjét megállapítani, jellemzőiket felsorolásból kiválasztani, segítséggel (pl. kulcsszavak, forrásrészletek, kronológiai táblázat, térképvázlat) leírni.
|
Legyen képes a különböző történelmi korszakokat sokrétűen, több szempontból jellemezni.
|
3.8 Különbségek és egybeesések felismerése, értelmezése a világtörténet és a magyar történelem legfontosabb eseményei között
|
Ismerje fel az egyetemes és a magyar történelem felsorolt eseményeiből azokat, amelyek időbeli közelség vagy valamilyen összefüggés alapján egymáshoz kapcsolhatók. Tudjon kiválasztani jelentős magyar és egyetemes történelmi személyiségeket, akik egymással kapcsolatban álltak.
|
Tudja megnevezni a jelentős magyar és egyetemes történelmi személyiségek kortársait. Tudjon magyar történelmi eseményekhez egyetemes, egyetemes történelmi eseményekhez magyar eseményeket rendelni időbeli közelség alapján (pl. azonos év, évtized).
|
3.9 Európa történetének (az ókortól napjainkig) többszempontú korszakolása
|
|
Tudja az egyetemes vagy a magyar történelmet megadott szempontból korszakokra felbontani (pl. gazdasági fejlődés, tudományos gondolkodás). Példákkal támassza alá, vagy bizonyítsa, hogy egy-egy korszaknak többféle korszakhatára is létezhet.
|
|
|
|
|
4. Eseményeket alakító tényezők feltárása
|
|
|
|
|
4.1 A tanultak okok és következmények szerinti rendezése
|
Legyen képes a felsorolt történelmi tényezők közül az okokat és a következményeket összekapcsolni. Legyen képes történelmi események okairól és következményeiről feltételezéseket megfogalmazni és azokat indokolni.
|
Legyen képes annak bemutatására, hogy a fontosabb történelmi események hogyan változtatják meg az azt átélő emberek gondolkodását, értékrendjét.
|
4.2 Annak bizonyítása, hogy a történelmi eseményeknek általában több oka és következménye van
|
Legyen képes a különböző felsorolt történelmi tényezők közül kiválasztani az adott történelmi esemény okait. Példákkal bizonyítsa, hogy egy történelmi eseménynek egyszerre több oka és következménye van.
|
|
4.3 Különböző típusú okok és következmények megkülönböztetése, azok eltérő jelentőségének felismerése
|
Legyen képes a felsorolt történelmi okok, célok, következmények megadott szempontok szerinti csoportosítására (pl. politikai, társadalmi ok, rövid vagy hosszú távú következmény, jelentőség, cél).
|
Legyen képes egy-egy történelmi esemény eltérő jelentőségű okaira vonatkozó megállapításait indokolni, az okok jelentőségét mérlegelni.
|
4.4 A lényeges és kevésbé lényeges szempontok, tényezők megkülönböztetése, mérlegelése
|
Legyen képes a történelmi események, összefüggések lényeges és kevésbé lényeges szempontjainak megkülönböztetésére.
|
|
4.5 Annak példákkal való alátámasztása, hogy nehéz történelmi szituációkban az egyes emberek nézeteit, döntéseit és cselekedeteit élethelyzetük befolyásolja
|
Legyen képes megadott forrás segítségével felismerni, hogy nehéz történelmi szituációkban az emberek nézeteit, döntéseit és cselekedeteit élethelyzetük befolyásolja.
|
Legyen képes megadott forrás segítségével bemutatni, hogy az emberek nézeteit, döntéseit és cselekedeteit élethelyzetük befolyásolja.
|
4.6 Önálló kérdések megfogalmazása, felvetése történelmi események okairól és következményeiről
|
Tudjon egyszerűbb önálló kérdéseket megfogalmazni, felvetni történelmi események okairól és következményeiről.
|
Tudjon bonyolultabb összefüggésekre utaló önálló kérdéseket megfogalmazni, felvetni történelmi események okairól és következményeiről.
|
4.7 A változás és fejlődés közötti különbség, a változás és a fejlődés viszonyának értelmezése konkrét példákon
|
Gyűjtsön példákat a változás és fejlődés közötti különbség érzékeltetésére.
|
Példák segítségével értelmezze a változás és a fejlődés közti különbséget.
|
4.8 A különböző történelmi régiók eltérő fejlődésének bemutatása
|
Gyűjtsön példákat arra, hogy különböző történelmi régiók fejlődése eltérő ütemű lehet. Források segítségével ismerje fel a nagyobb történelmi régiók közötti fontosabb különbségeket.
|
Mutassa be az egyes korszakok nagyobb történelmi régiói közötti fontosabb különbségeket és azok okait.
|
4.9 Aktuális események történelmi előzményeinek bemutatása
|
Megadott felsorolásból tudja kiválasztani valamely aktuális esemény történelmi előzményeit. Legyen képes valamely aktuális esemény néhány múltbéli előzményét önállóan megnevezni.
|
Legyen képes valamely jelenkori esemény történelmi előzményeire vonatkozó állításokat megfogalmazni.
|
4.10 Történelmi analógiák megadott szempontok szerinti keresése, értelmezése
|
|
Legyen képes hasonló történelmi eseményeket (pl. háborúk, békekötések, forradalmak) megadott vagy önálló szempontok alapján összehasonlítani. Legyen képes történelmi eseményhez megadott szempontok szerint analógiákat keresni, választását indokolni.
|
4.11 Szabadon választott példa segítségével hosszabb időtávú történelmi változások bemutatása
|
|
Legyen képes szabadon választott történelmi jelenségek változásait hosszabb időtávon végigkísérni. Legyen képes egy ország vagy régió történelmét szabadon választott szempontból hosszabb időtávon keresztül bemutatni. Legyen képes a tanult történelmi korokat sokrétűen (pl. társadalomtörténeti, gazdaságtörténeti, művelődéstörténeti szempontból) összehasonlítani.
|
4.12 A magyar történelem sorsfordító eseményeinek több szempontú bemutatása
|
|
Hozzon példát arra, hogy a magyar történelem sorsfordító eseményeinek eltérő értékelései léteznek. Legyen képes a magyar történelem eseményeit néhány különböző, de egymással összefüggő megközelítéssel bemutatni.
|
4.13 Személyek, pártok, csoportok szerepének fölismerése egy-egy történelmi esemény alakulásában
|
Legyen képes történelmi események és szereplők között kapcsolatot találni. Legyen képes források segítségével történelmi szereplőknek az események alakulásában betöltött szerepét bemutatni.
|
Legyen képes források segítségével történelmi szereplőknek az események alakulásában betöltött szerepét több szempontból bemutatni.
|
4.14 Annak megállapítása, hogy miként függhetnek össze a történelmi események okai, következményei és a benne résztvevők szándékai
|
Legyen képes történelmi események okait, következményeit összekapcsolni és az esemény következményeit a benne résztvevők szándékaitól megkülönböztetni.
|
Legyen képes források alapján a történelmi események okait, következményeit és a résztvevők szándékait összehasonlítani, a közöttük levő összefüggésekre rámutatni.
|
|
|
|
5. Történelmi események és jelenségek tematikus szempontú (problémaközpontú) bemutatása
|
|
|
|
5.1 Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra
|
Legyen képes megkülönböztetni és bemutatni a gazdaság egyes területeit (pl. ipar, mezőgazdaság, infrastruktúra) az adott korban. Jellemezze a termelési technikákat (pl. nehézeke, szövőgép) és technológiákat (pl. vetésforgó, textilmanufaktúra) az adott korban. Tudjon különbséget tenni a munkamegosztás különböző formái között. Legyen képes felismerni és jellemezni egyes korok meghatározó gazdaságpolitikáját. Ismerje fel a termelés új szervezeti formáinak és társadalomformáló hatásának kölcsönhatását.
|
|
|
Példákkal bizonyítsa a gazdaság, gazdálkodás és a környezet viszonyának alakulását az egyes történelmi korokban.
|
Legyen képes több korszakon keresztül végigvezetni a gazdaság változásait. Tudja jellemezni a tulajdonviszonyokat, és bemutatni a gazdaság szereplőit az adott korban. Tudja különböző szempontok alapján összehasonlítani az eltérő gazdasági fejlődésű területeket (pl. centrum, periféria). Jellemezze a fontosabb gazdaságpolitikai koncepciókat (pl. fiziokratizmus, szabadverseny, keynes-i modell) a mögöttük húzódó politikai megfontolásokat és érdekeket. Legyen képes a műveltségi viszonyok és a gazdaság összefüggéseit értelmezni.
|
5.2 Népesség, település, életmód |
Legyen képes felismerni és bemutatni a népesedési folyamatok főbb jellemzőit. Hozzon példát arra, hogy a politikai, társadalmi, etnikai és gazdasági viszonyok hogyan befolyásolják az egyes korszakokban élők életmódját, mentalitását. Ismerje fel és mutassa be az urbanizáció hatásait (életkörülmények javulása, környezetszennyezés). Legyen képes megkülönböztetni és bemutatni az alapvető társadalmi csoportok (pl. nemesség, jobbágyság) életmódját (pl. lakás, öltözködés). Példák segítségével értékelje a tudomány eredményeinek hatását.
|
Legyen képes feltárni és értelmezni a felekezeti, társadalmi, politikai és népesedési viszonyok kölcsönhatását. Legyen képes a népszámlálások adatainak elemzésére.
|
5.3 Egyén, közösség, társadalom |
Legyen képes bemutatni a társadalmi csoportokat eltérő szempontok (pl. műveltség, életmód, gazdasági helyzet) szerint, különböző történelmi korokban és régiókban. Legyen képes egy-egy kiemelkedő történelmi személy életútját bemutatni, közösségformáló, társadalomalakító tevékenységét felismerni. Legyen képes főbb vonalakban bemutatni a helyi társadalom főbb jellemzőit (pl. lakóhely, iskolai közösség kiemelkedő személyiségei, eseményei). Legyen képes bemutatni és elemezni az egyén, illetve egyes közösségek beilleszkedési problémáit különböző történelmi korszakokban és régiókban (pl. a magyarság Európába illeszkedése, zsidókérdés Magyarországon). Jellemezze a nemek történelmi szerepvállalását a különböző történelmi korokban.
|
Legyen képes felismerni az egyén és a közösség érvényesülési (pl. katonáskodás, hivatal) és érdekérvényesítési (pl. céh, pártok) lehetőségeit a különböző történelmi korokban, helyzetekben. Tudja ismertetni egyes társadalmi rétegek kialakulásának folyamatát. Tudja jellemezni a társadalmakat különböző szempontok alapján (pl. társadalmi mobilitás, társadalmi normák, nyitottság, illetve zártság). Tudja jellemezni több szempont (uralomgyakorlás, befolyás, felelősség, életmód, mintaképzés) alapján a társadalmi rétegek (pl. elit, középrétegek, kistermelők, nincstelenek) politikai és gazdasági szerepét, súlyát. Legyen képes értékelni különböző szempontok szerint egy-egy kiemelkedő történelmi személy életművét.
|
5.4 A modern demokráciák működése
|
Legyen képes bemutatni adott parlamenti rendszerek működését és felépítését. Legyen képes bemutatni, hogy milyen elveken nyugodott a képviselet és a választójog adott történelmi korokban. Tudja bemutatni az általános, egyenlő és titkos választójogért folyó küzdelem problémakörét egy konkrét példán keresztül. Legyen képes bemutatni a demokratikus hatalomgyakorlás, a hatalommegosztás és a hatalomellenőrzés eszközeit és módszereit különböző történelmi korszakokban.
|
Ismerje a politikai érdekérvényesítés különböző formáit (pl. pártok, szakszervezetek, civil szervezetek). Legyen képes felismerni a közösségi autonómia megjelenési formáit különböző történelmi korokban. Tudja ismertetni a többpárti parlamentarizmus és az ún. parlamenti váltógazdaság működését, az ellenzéki pártok szerepét.
|
5.5 Politikai intézmények, eszmék ideológiák
|
|
Legyen képes bemutatni az egyes államok kialakulásának gazdasági és társadalmi körülményeit az adott korban. Legyen képes összehasonlítani az állam működési mechanizmusát különböző korokban (pl. hadsereg, közigazgatás, környezetvédelem). Legyen képes nyomon követni az állam és az egyház viszonyának változásait. Legyen képes a nemzetállamok kialakulásának történelmi körülményeit, jellemzőit bemutatni. Tudja bemutatni és összehasonlítani az európai polgári fejlődés útjáról letérő, totális rendszereket. Tudja bemutatni a különböző kormányzati rendszerek jellemzőit és működését (pl. abszolutizmus, alkotmányos monarchia).
|
5.6 Kontinentális, világméretű konfliktusok és nemzetközi együttműködés
|
|
Legyen képes elemezni és bemutatni egy-egy katonai szövetségi rendszer kialakulását, az egyes országok, szövetségi rendszerek közötti konfliktusok kiváltó okait, a konfliktusban résztvevők célkitűzéseit. Tudja mérlegelni a háborús terheket és következményeket (vereség, emberveszteségek, gazdasági kimerültség, növekvő hátországi elégedetlenség), hatásait a hadviselő országokra. Legyen képes bemutatni a második világháború utáni döntő világpolitikai folyamatokat. Ismerje fel a globális problémákat és tudjon kapcsolatot teremteni a globalizáció elemei között. Tudja bemutatni az európai integrációs törekvéseket.
|