Magyar nyelv és irodalom
Irodalom
Tantárgyi célok és fejlesztendő készségek, képességek:
- az olvasási készség, az értő olvasás fejlesztése
- szövegértési és szövegalkotási kompetenciák fejlesztése
- irodalmi ismeretek elsajátítása
- a helyesírás és a nyelvhelyesség fejlesztése
- a szókincs bővítése
- az írott és a beszélt nyelv megfelelő használatának fejlesztése
- önkifejezés szóban és írásban (beszélgetés, felelet, vita, fogalmazás, kreatív írás)
- az önálló tanulás fejlesztése (kutatás, rendszerezés)
- az életkornak megfelelő nyelvi megnyilatkozások különféle kommunikációs helyzetekben (drámajátékok)
Tananyag:
- A mesék birodalma: népek meséi; zsidó mesék
- A mesei műfajok sajátosságainak vizsgálata, szövegfeldolgozás
- Petőfi Sándor: János vitéz
- Az elbeszélő költemény megismerése, elemzése, a költői eszközök szerepének vizsgálata.
- A mítoszok világa
- Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk
- A mű feldolgozása; témanapok - a regény akkori és mai helyszíneinek megismerése
- Memoriterek.
Tankönyv:
Posta István, Pető Györgyi: Sokszínű irodalom tankönyv 5
Közös olvasmányok:
Petőfi Sándor – János vitéz
Molnár Ferenc – A Pál utcai fiúk
+ egy kortárs ifjúsági regény
Nyelvtan
Tantárgyi célok és fejlesztendő készségek, képességek:
- nyelvi tudatosság kialakítása
- szövegalkotás szóban és írásban
- szókincsbővítés
- helyesírás, nyelvhelyesség – az önellenőrzés fontossága
- nyelvi kreativitás fejlesztése
Tananyag:
- A kommunikáció jellemzői, nyelvi és nem nyelvi jelek.
- Szövegalkotás, fogalmazástípusok: elbeszélés, jellemzés, leírás.
- A hangok világa: beszélőszervek, hangképzés, a magyar nyelv hangjai és jellemzőik, mássalhangzótörvények helyesírása.
- A magyar helyesírás sajátosságai, alapelvei.
- A hangalak és jelentés kapcsolata.
Az eredményes teljesítéshez szükséges tanulói tevékenységek (irodalom, nyelvtan):
- órai aktivitás, együttműködés
- önálló feladatmegoldás mellett páros, csoport- és kooperatív munka
- a házi feladatok rendszeres elkészítése
- memoriterek megtanulása
- kreatív írásbeli munkák elkészítése
- műismeret
- folyamatos és rendezett füzetvezetés
- témazárók, röpdolgozatok, szóbeli előadások
Az értékelés szempontjai és módszerei (irodalom, nyelvtan):
- a témazárók, az írásbeli és szóbeli feleletek eredményei
- a memoriterek, az órai munka, a füzetvezetés
- szövegalkotási feladatok (otthon vagy órán) – értékelés tartalom, nyelvhelyesség és helyesírás alapján
- százalékos értékelés
- összesített százalékban kifejezett értékelés félévente
Tankönyv
· Lénárd Judit, Bernáth Magdolna, Patonainé Kökényesi Katalin: Sokszínű magyar nyelv tankönyv 5
· Lénárd Judit, Bernáth Magdolna, Patonainé Kökényesi Katalin: Sokszínű magyar nyelv munkafüzet 5
